Amadiya Civilråd opfordrer til genåbning af vejen, som den tyrkiske hær har lukket

Amadiya Civilråd opfordrer til genåbning af vejen, som den tyrkiske hær har lukket

Det uafhængige civilråd i Amadiya-distriktet i Duhok, Nord-Irak,har udsendt en erklæring, der opfordrer til genåbning af vejen til turistområdet “Berî Sîlî”, som har været lukket af den tyrkiske stat og KDP.

Rådet oplyser, at det officielt har indsendt sin anmodning til de relevante myndigheder for at bevare de historiske traditioner og tjene offentligheden. Ifølge erklæringen forventes tusindvis af mennesker at besøge området den 1. maj for at fejre en lokal helligdag.

Erklæringen understreger, at det civile råd består af repræsentanter for alle lokale og forskelligartede familier i Amadiya og fungerer som et uafhængigt civilt organ, hvis hovedopgave er at formidle befolkningens problemer og krav til de relevante myndigheder.

“I de senere år er denne vej blevet lukket af den tyrkiske hær i samarbejde og koordinering med Kurdistans Demokratiske Parti (KDP), som er den administrative myndighed i regionen. Området blev til sidst lukket for civile og omdannet til en militær zone. Betydningen af Berî Sîlî for befolkningen i Amadiya og for 1. maj er ikke kun relateret til naturaktiviteter, men også til byens kulturelle identitet.”

Rådet fremsat følgende krav:

1- Den regionale administration og de lokale myndigheder skal sætte en stopper for de militære restriktioner, som den tyrkiske hær har pålagt i området.

2- Folk bør have lov til frit at få adgang til deres forfædres landområder, og området bør behandles som en civil zone frem for en militær.

3- Vejen skal ryddes for krigsrester og militær logistik.

Kilde:

Anonymous, 2026: Amadiya Civil Council calls for reopening of the road closed by the Turkish army. ANF-News, 6. April 2026

Oversættelse: Jesper Brandt

Natur / Bæredygtigehed NYHEDER