mandag , 10 december 2018

Åbent brev angående den anholdte kurder i Danmark

Den 29. maj i år deltog I aktivt i menneskerettighedsseminaret ”Tyrkiets Valg – og Europæernes ansvar”, som Den Danske Helsinki-komité for Menneskerettigheder, Globale Seniorer og Kurdisk Forum arrangerede på Christiansborg . Derfor henvender vi os til jer i en hastesag om en 58-årig tyrkisk statsborger af kurdisk etnicitet, C.D., der gennem 20 år har haft asylstatus i Tyskland, men nu er blevet tilbageholdt ved den dansk-tyske grænse på grundlag af en INTERPOL efterlysning fra de tyrkiske myndigheder. De angiver, at han er medlem af KCK og PKK, men de konkrete anklager er uklare. Det tyske politi har ingen sager på ham og har tydeligvis ikke reageret på lignende krav fra Tyrkiets side.

I har kendskab til den stadigt mere omfattende forfølgelse af politiske modstandere, som det regeringsbærende parti AKP med præsident Erdogan i spidsen fortsat udøver i Tyrkiet, både lovligt og i det skjulte og både indenfor og udenfor Tyrkiet. Indenfor det sidste halve år er denne foruroligende praksis, der ikke mindst er rettet mod kurdere, blevet yderligere dokumenteret af internationale menneskerettighedsorganisationer . Tyrkiets misbrug af INTERPOL-systemet er i dag velkendt, ligesom det tyrkiske efterretningsvæsen MITs brug af statsterroristiske arbejdsmetoder er blevet stadigt mere veldokumenteret .

For mindre end 2 uger siden er en markant tyrkisk ’forening’ med afdelinger i 22 byer i Tyskland, Osmanen Germania, blevet forbudt i Tyskland efter lange undersøgelser og retssager, der har omfattet mordforsøg, afpresning, narkohandel, tvungen prostitution og bortførelser. Forbuddet omfatter også andre foreninger med tilknytning til Osmanen Germania . Tysk politi har allerede i marts måned tilkendegivet en tæt forbindelse mellem Osmanen Germania og AKP og dets inderste kredse omkring præsident Erdogan .

Det undrer os, at C.D. anholdes i Danmark under indrejse fra Tyskland, hvor han har asyl.

Vi frygter, at danske myndigheder misbruges i Erdogan-regimets undertrykkelse af politiske modstandere i strid med menneskerettighederne.

Vi opfordrer jer til at følge udviklingen og hører gerne jeres synspunkter i sagen. C.D.s sag vil blive behandlet ved retten i Nykøbing F. nu på fredag den 27. juli.

Det er vigtigt, at C.D. ikke udleveres til Tyrkiet, da en udlevering vil være forbundet med risiko for tortur og dermed være i modstrid med Torturkonventionen. I en nylig sag om en kurdisk asylansøger, Gülizar Taşdemir, der er udleveret fra Norge til Tyrkiet den 4. juli i år, er der således fortsat ingen viden om hendes skæbne, siden hun blev arresteret ved ankomsten til Tyrkiet.

Den Danske Helsinki-komité for Menneskerettigheder
Globale Seniorer
Sammenslutningen af kurdiske foreninger i Danmark (FEY-KURD)
Kurdisk Forum