Pressemeddelelse fra FEY-KURD

AKP-regeringen i Tyrkiet har igen med magt fjernet folkevalgte borgermestre i de kurdiske byer og erstattet med en administrator. Dette er et nyt og klart politisk kup.

Det drejer sig om tre overborgmesterposter i byerne Amed (Diyarbakir), Van og Mardin samt 350 medlemmer af kommunalbestyrelser er anholdt.

Dette er en klar undertrykkelse af demokratiet og en krænkelse af de folkevalgtes rettigheder.

AKP har tidligere i sin regeringsperiode udført lignende handlinger og efterfølgende placeret sine egne folk. Med denne handling viser AKP-regimet, at man ikke accepterer og respekterer de demokratiske spilleregler.

AKP har tabt lokalvalgene d. 23. juni i store byer i vest Tyrkiet, især den største by Istanbul. I de kurdiske områder havde AKP også svært ved at acceptere valgnederlaget. Valgnederlaget har været en torn i øjet på AKP og derfor handler de som de gør i dag.

Denne udemokratiske handling er ikke kun en krænkelse mod kurderne, men mod alle minoriteter og demokratiske kræfter i Tyrkiet. Det er alle demokratiske kræfters ansvar at tage afstand fra AKP-regimets handling. At fjerne folkevalgte er et kup og bør ikke accepteres.

Oppositionspartiet HDP har medformand Sezai Temelli udsendt en pressemeddelelse: “Under tidligere lignende episoder prøvede de at undertrykke os, men en ting er sikkert og det er, at de aldrig vil knække vores demokratiske kamp. Angrebene er et angreb mod alle dele af Tyrkiet og de demokratisk folkevalgte. Alle demokratiske kræfter skal nu stå sammen mod dette totalitære styre, som med alle midler har prøvet at snyde sig til magten. Vi skal i fællesskab stå sammen og styrke vores demokrati-kamp. Demokrati-kampen er vores alles fælles kamp”.

Vi opfordrer derfor EU og det danske Folketing til at træde i karakter over for Erdogans regime, der er indstillet på at udrydde al mostand.

Undertrykkelsen af kurderne kan standses, hvis FN, EU og humanitære organisationer vælger at lægge pres på det tyrkiske regime. Såfremt vestlige lande, heriblandt Danmark ikke træder i karakter over for Erdogan regimet, vil denne tavshed medvirke til flere kurdiske borgmestre og politikere kommer i fængsel.