PJAK: Vi har ikke modtaget nogen hjælp eller våben fra USA

PJAK: Vi har ikke modtaget nogen hjælp eller våben fra USA

I et interview med det persiske BBC afviser Rêwar Abdanan, medlem af Kurdistans Frie Livs Parti (PJAK)s forsamling, påstandene om at de har modtaget våben fra USA.

Ved at evaluere sin organisations tilgang til den nuværende proces udtalte han, at PJAK er engageret i kampen mod Den Islamiske Republik Iran inden for rammerne af organisering og legitimtselvforsvar. “Vi ønsker ikke, at Kurdistan skal blive en almindelig slagmark. PJAK har et omfattende program for hele Iran,” tilføjede han.

Om relationerne til udlandet siger Abdanan: “Vi har ingen relationer til nogen efterretningstjeneste. Vi forsøger at etablere dialog med dem, der ønsker at ændre det iranske regime. Vi mener dog, at dette kun er muligt, hvis samfundet placeres i centrum for diskussionen. Vores hovedmål er at beskytte samfundet.”

I forhold til påstande om, at kurdiske styrker har modtaget våben fra USA, siger Abdanan: “Vi har ikke modtaget nogen hjælp, våben eller militært udstyr fra Amerika. Vores styrker har deres egne forberedelser i overensstemmelse med deres eget projekt. PJAK-guerillaer har trukket på erfaringerne fra det forgangne århundrede for at beskytte deres folkeslag, identitet og land. Vi bruger også de våben, vi selv fremstiller.”

Abdanan peger på Alliancen af Iransk-kurdiske Politiske Partierog understreger, at enhed mellem de kurdiske partier bør repræsentere kurdernes stemme. Han understreger også vigtigheden af at danne en fælles militær styrke mod trusler.

Rêwar Abdanan understreger, at deres styrker i det sydlige Kurdistan (det nordlige Irak) ikke udgør en trussel, hvilket deres kamp mod Islamisk Stat beviser.

“Hvor end Kurdistan bliver angrebet, vil kurderne tage derhen for at beskytte folket,” understreger han.

Kilde:

News Desk, 2026: PJAK’s Abdanan: We have not received any aid or weapons from the US. ANF-News, 8. April 2026

Oversættelse: Jesper Brandt

MELLEMØSTEN NYHEDER