Pressemeddelelse fra Feykurd

Læs Feykurds seneste pressemeddelelse her

“Imens lederne af europæiske lande sikrer hjælpepakker til erhvervslivet og almindelige lønmodtagere for at undgå økonomien kollapser, som følge af corona-krisen, har Erdogans regime valgt en anden fremgangsmåde.

Han har bedt landets borgere, om at donere penge til statskassen for at komme igennem krisen. Indsamlingen har nu bredt sig udenfor Tyrkiet, også til Europa, hvor Erdogans tilhængere gennem moskeforeninger har igangsat en pengeindsamling.

For Danmarks vedkommende er kampagnen igangsat af Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, som organisatorisk koblet til Styrelsen for religiøse anliggender i Tyrkiet, såkaldte Diyanet.

Som Feykurd, Sammenslutningen af kurdiske foreninger i Danmark, finder vi det dybt problematisk, at borgere i Danmark økonomisk støtter et totalitært regime som Erdogans regime, der bruger al sin magt til at undertrykke hele oppositionen.

Blot for nogle uger siden stod Erdogan regimet og sagde, at Tyrkiet er en socialstat, som er i stand til at tage vare på deres borgere, når sundhedskrisen rammer landet. I første omgang afviste regimet, at der var tilfælde af corona smittet i landet. I den forbindelse blev mange kritikere retsforfulgt på grund af deres advarsler mod en alvorlig sundhedskrise som corona. Den dag IMF meldte ud, at de vil yde økonomisk støtte til lande, der er ramt af corona, valgte Erdogan at sige, at man nu i Tyrkiet også har fundet tilfælde af corona-smittet.

I dag står Tyrkiet over for en alvorlig sundhedskrise, som kommer til at koste mange livet på grund af, at de tyrkiske myndigheder ikke fik foretaget de nødvendige foranstaltninger i god tid. Som Feykurd er vi bekymrede for Tyrkiets befolkning, som risikerer livet grundet et korrupt regime, som Erdogan repræsenterer, der bruger enhver lejlighed til at styrke sin magtposition. Tusindvis af politiske fangere, som er efterladte til en uvis og usikker skæbne, er vores største bekymring. Idet regimet ikke vil løslade politiske fangere til trods for den stor smitterisiko i landets mange fængsler.

Som Feykurd opfordrer vi derfor den danske offentlighed til at udvise solidaritet med kritiske røster i Tyrkiet. Ligeledes opfordrer vi samtlige danske medier til at afsløre, hvordan en række dansk-tyrkiske foreninger bidrager økonomisk til Erdogans totalitære regime.”

NYHEDER