40.000 skolelærere deltager i sommerkurser i det Nordlige og Østlige Syrien

Et af de vigtigste resultater af afslutningen af kampene mod Islamisk Stat i slutningen af marts måned har været, at det har gjort det muligt at genopbygge og forbedre skoleuddannelsen i alle de befriede områder.

Pædagogik- og Uddannelsesafdelingen i den Autonome Administration i Nord- og Østsyrien prøver at fremme uddannelsessektoren gennem oprettelse af kurser for at opkvalificere de ansatte i sektoren især administrativt men også fagligt, og udvikle succes-kriterier på alle områder. Arbejdet og længden af kurserne er tilpasset de meget forskellige betingelser, der gælder i de forskellige dele af de befriede områder.

Der er nedsat syv regionale uddannelseskomiteer under pædagogik- og Uddannelsesafdelingen, der alle har åbnet kurser for videreuddannelse af lærere, der leder regionernes skoler, med det formål at forbedre deres ekspertise og øge deres faglige og praktiske kundskaber.

Projektet er omfattende: 113 centre er blevet oprettet for at kunne gennemføre projektet i hele den nordlige og østlige del af Syrien,, med 15 centre i al-Raqqa-regionen, 14 i al-Tabqa, 10 i Deir-ex-Zor, 15 i Eufrat-regionen, 53 i Al-Jazeera og 6 i Manbij.

Over 40 000 lærere fra Nord og Østsyrien har deltaget i kurserne, der er oprettet med forskellige specialer. Kurserne bliver ledet af kvalificerede lærerkræfter med mange forskellige kompetencer, og med faglig og praktisk ekspertise til at gennemføre opgaven.

Under kurserne bliver der fokuseret på undervisningsmetoder, time-forberedelse og omgang med eleverne efter moderne undervisningsmetoder.

Varigheden af kurserne, der startede d. 8 juni i år, afhænger af, hvor de bliver afholdt og spænder fra 24 til 60 dage.

Medlederen af Pædagogik- og Uddannelsesafdelingen i den Autonome Administration i Nord- og Østsyrien, Kawthar Doku, har forklaret forskellen på den tid, der er blevet afsat til kurserne i de forskellige regioner til nyhedsbureauet ANHA: ”Det knytter sig til befrielseshistorien i de forskellige regioner samt hvornår skolerne er blevet genåbnet. I nogle områder er der brug for længere tid, da der er lærere dér, der ikke har fået kurser i de sidste seks år, mens lærere i de områder, der er blevet befriet for relativt kort tid siden, måske har haft kurser for kun et år siden”. Varigheden af kurserne bestemmes af de enkelte regioners pædagogik- og uddannelsesafdeling på grundlag af en vurdering af lærernes behov for kurset samt hvor mange kurser, der kan udbydes.

For Det Syriske Demokratiske Råd, der er det koordinerende politiske råd i Nord- og Østsyrien er uddannelse en af de vigtigste søjler for at genopbygge livet i hele området, især i de senest befriede områder.

Kilde:

Al-Kamyan, Ahemd and Al-Kalat, Turki, 2019: More than 40 000 teachers joined courses in N,E Syria. ANHA, 26. June 2019.