Lukning af kurdiske kanaler bragt til Europa-Parlamentet

Medlem af Europa-Parlamentet, Marie-Christine Vergiat, afholdt en pressekonference i Strasbourg sammen med repræsentanter fra tre kurdiske tv-kanaler.

Pressekonferencen i Strasbourg handlede om, at den franskbaserede satellitleverandør Eutelsat forsøger at lukke de kurdiske tv-kanaler efter pres fra de tyrkiske myndigheder.

“Eutelsat har store økonomiske interesser i Tyrkiet. Deres økonomiske interesser kommer før grundlæggende og universelle værdier,” sagde Marie-Christine Vergiat.

News Channel er en kanal med fokus på kurdiskrelaterede spørgsmål på det tyrkiske sprog, mens Sterk TV udsender på det kurdiske sprog fra Bruxelles. Ronahi TV er en kurdisk kanal, der udsendes fra Bruxelles, hvor de fokuserer på situationen i det nordlige Syrien.

Eutelsat, som har hovedkontor i Frankrig, er verdens tredjestørste satellitvirksomhed og udbyder sendetilladelser til 40 lande i Europa, Asien og Afrika. Det når ud til ca. 165 millioner seere. Eutelsat vil gerne annullere de kurdiske tv-kanalers sendetilladelse på grund af deres samarbejde med de tyrkiske myndigheder – og med denne handling bliver Eutelsat en del af den tyrkiske stats krigspropaganda.

Udover truslen om lukning af de kurdiske tv-kanaler, så har Eutelsat beordret en organisation i Slovenien, som tilbyder uplink-tjenesten, til at stoppe med at sende de tre kurdiske tv-kanalers udsendelser. Årsagen er, at de har været udsat for et systematisk pres fra RTÜK, den tyrkiske Tv- og Radiostyrelse, som ønsker at Eutelsat fratager sendetilladelserne fra en række kurdiske tv kanaler, der udsender fra Europa. Således har Ronahi TV, News Channel og Stêrk TV, der sender fra Europa, offentliggjort at Eutelsat har til hensigt at stoppe deres tv-udsendelser. Derudover har News Channel oplyst, at de har modtaget en mundtlig besked fra Eutelsat om, at de snart vil få stoppet deres sending.